Există o tendință accentuată de implicare reală, cât mai intensă, a pacientului în îngrijirea sa, fapt salutar și reliefat de cel mai recent ghid de hipertensiune arterială, după cum a arătat, într-un interviu pentru platforma CardiologieModerna.roConf. Dr. Elisabeta BădilăPhD, FESC, Medic primar medicină internă și cardiologie, Spitalul Clinic de Urgență București, coordonatorul traducerii în limba romană a ghidului adoptat și de Societatea Română de Cardiologie. Potrivit Conferențiarului de la Universitatea de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” din Capitală, aderența pacientului la tratament este cheia succesului, iar pilula unică este cheia aderenței la tratament.

Pacientul, partenerul medicului

”S-au acumulat multiple dovezi care îndrumă către concluzia că un pacient informat, care participă la decizia medicală și la urmărirea patologiei lui, nu ca spectator, ci drept partener, în binomul medic-pacient, are o șansă mai bună la controlul bolii, la buna stare, la ameliorarea parametrilor urmăriți. Se subliniază  în ghidul recent, utilitatea monitorizării tensiunii arteriale de către pacient la domiciliu, pentru diagnosticul cert al bolii și pentru stabilirea nivelului de control al ei. Dacă ar fi însă să concentrez ghidul într-o singură idee, aș spune că aderența la tratament este cheia succesului, iar pilula unică este cheia aderenței la tratament. Optica în prezent, în domeniul farmacoterapiei în hipertensiunea arterială, este obținerea unui control profesional eficient, devreme, atacând cât mai multe căi fiziopatologice, cu cât mai puține pilule, așa încât combinațiile de medicamente, sub formă de tabletă unică, au devenit aproape obligatorii, în terapia standard antihipertensivă”, a explicat cardiologul Elisabeta Bădilă.

Individualizarea cât mai fidelă a terapiei în funcție de profilul pacientului, un meșteșug al doctorului artist

Populația globului îmbătrânește, supraviețuirea este în creștere, iar acesta este un succes al medicinei moderne, care le aduce specialiștilor, medicilor, provocări tot mai mari, în practica de zi cu zi, după cum a arătat Conf. Dr. Elisabeta Bădilă. Motivul: ”Pentru că, la vârsta înaintată, se ajunge la un cumul semnificativ de comorbidități. Este greu, uneori, să definim unde se termină o patologie și unde începe alta și întâlnim frecvent asocieri de afecțiuni ale căror principii de management terapeutic se află în contradicție clară. Răspunsul, cred eu, este individualizarea cât mai fidelă a terapiei în funcție de profilul pacientului, un meșteșug al doctorului artist, dacă nu cumva a devenit desuet termenul. Sugerez aici două principii: întotdeauna să ne întrebăm de ce – de ce are hipertensiune pacientul, de ce sunt valorile atât de mari, de ce asociază celelalte boli; să documentăm cât mai acurat fiecare patologie asociată, pentru a stadializa corect și, mai departe, a trata corect.”

Scopul ghidurilor: atingerea unui nivel superior de sănătate și bunăstare

Cardiologul a mai arătat și care sunt principalele implicații ale faptului că România are, după ani buni, un nou set de ghiduri actualizate al managementului afecțiunilor cardiovasculare: ”În momentul în care sunt formulate protocoale și ghiduri actualizate se dorește, pe de o parte, îmbunătățirea calității îngrijirilor medicale, oferite pacienților aflați în grija medicilor, cărora le sunt adresate aceste documente și, pe de altă parte, se dorește ca de aceste îngrijiri să beneficieze un număr cât mai mare de pacienți. În final, ținta este atingerea unui nivel superior de sănătate și bunăstare, pentru cât mai mulți dintre noi.”

Muncă asiduă pentru piatra de căpătâi, în managementul unei patologii

”Despre procesul de elaborare a acestor ghiduri se poate scrie, probabil, un roman – este o muncă asiduă, cu un nivel înalt de complexitate, desfășurată obligatoriu într-un forum extins, care include experții domeniului respectiv, personalități care judecă în profunzime fiecare aspect cunoscut al patologiei discutate și sumarizează, pe cât posibil, informațiile disponibile până la momentul respectiv, într-o clasificare a nivelului de certitudine (sau lipsă a ei) a datelor disponibile. Această sistematizare clară a informațiilor, cu extragerea și concentrarea doar a celor mai calitative, face ca un astfel de document oficial să devină piatra de căpătâi în managementul patologiei respective pentru fiecare medic care o gestionează. Prin urmare, disponibilitatea acestor ghiduri actualizate, în patologia cardiovasculară, creează premisele pentru omogenizarea practicii medicale și creșterea cererii pentru metode noi, actuale, de diagnostic și tratament, dincolo de hotarele unui singur sistem de sănătate”, a mai spus medicul.

Rezultatul, pe măsura eforturilor: ”Ghidurile, pe de o parte, stabilesc standardul de diagnostic și tratament, pe care fiecare profesionist trebuie să fie educat să îl asigure, și, pe de altă parte, în special în practica noastră actuală, subliniază necesitatea unui standard de îngrijire, de dotare, de tratament, în fiecare clinică medicală.”

Ghidul, dificil de parcurs independent de pacienți

”Un document oficial, adresat profesioniștilor în domeniu”, așa descrie un ghid Conf. Dr. Elisabeta Bădilă. Și pentru că ”jargonul academic este dificil de parcurs de un pacient”, ”se preferă ca înțelegerea să fie mijlocită de echipa medicală, care îl îngrijește”.

”Societățile medicale de profil desfășoară însă, de mulți ani, campanii de informare adresate publicului larg. Societatea Română de Cardiologie a sprijinit aceste demersuri și site-ul societății are o zonă dedicată special informării pacienților, în patologia cardiovasculară. Ghidurile în bolile cardiovasculare sunt documente cu acces liber, însă, în formularea lor actuală, sunt dificil de parcurs independent de pacienți”, a mai atras atenția medicul.