Material scris pentru platforma specializată DespreObezitate.ro de Dr. Georgiana Bernea, medic specialist Diabet zaharat, nutriție și boli metabolice.

Sărbătorile Pascale sunt un prilej de reuniune a familiei, de bucurie și totodată de savurare a unor bucate delicioase din gastronomia tradițională. Pentru ca bucuria să fie deplină și să nu acumulăm rapid kilograme, trebuie să respectăm câteva reguli de alimentație.

Preparatele tradiționale de sărbători sunt cunoscute a fi bogate în grăsimi și de aceea este bine ca în această perioadă să fim cumpătați, mai ales cei care au ținut înainte post. În caz contrar, ne putem confrunta cu neplăceri digestive, colici biliare și kilograme în plus.

Ne putem bucura de toate produsele specifice, fără să ne îngrășăm, dacă respectăm câteva reguli:

  1. Avem zilnic un regim alimentar echilibrat, 3 mese principale, eventual  2 gustări.  Ne limităm la un singur preparat tradițional la masă. Evitați să amestecați  toate preparatele tradiționale la aceeași masă deoarece puteți provoca crize biliare, disconfort abdominal- balonari, pirozis și totodată creșteți foarte mult cantitatea de calorii/masă. De exemplu: optați la mic dejun pentru o felie de cozonac sau pască cu un iaurt sau 1-2 ouă vopsite de Paște cu salată și 1 felie de pâine. La prânz puteți consuma o friptură cu salată sau legume la cuptor, sau sarmale cu mămăligă și seara optați pentru un pește cu garnitură de legume sau o ciorbă.
  2. Atenție la preparatele prăjite (produsele tradiționale din carne de miel), sosurile, maionezele și tocăturile. Acestea sunt bogate în grăsimi, implicit calorii și pot crea probleme celor cu afecțiuni biliare și celor care au ținut post în această perioadă.
  3. Produsele dulci, bogate în carbohidrați precum cozonacul, pasca, prăjiturile sunt recomandate a fi consumate în prima parte a zilei, mic dejun, gustarea de dimineața sau prânz. În prima parte a zilei suntem mai activi și o parte din caloriile ingerate vor fi consumate. Spre după-amiază, seara, arderile se încetinesc și carbohidrații consumați sunt predispuși la depunere.
  4. Alcoolul, una din plăcerile vieții, deși ne oferă o bună dispoziție ne poate costa câteva kilograme în plus. Este de preferat să limităm consumul de alcool la un 1 pahar/masă și la oarecare distanță de masă (30 min) pentru a nu îngreuna digestia.
  5. Apa este vitală pentru buna funcționare a organismului! Ea reprezinta 60 % din compoziția corpului și este necesară tuturor celulelor pentru buna desfășurare a proceselor fiziologice. Pentru o hidratare optimă, consumați  8 pahare de apă zilnic. Uneori senzația de foame poate fi confundată cu setea. Hidratați-vă! Dacă stomacul este destins cu apă, senzația de foame dispare. Senzația de sațietate este dată de distensia gastrică.
  6. Nu trebuie să uităm și de mișcare. Este recomandat ca după masă să facem o scurtă plimbare pentru o buna digestie și pentru a arde o parte din caloriile consumate.
  7. Pentru un somn odihnitor se recomandă ca ora cinei să nu depășească ora 20, pentru a avea timp digestia să se desfășoare înainte de culcare. Este de preferat evitarea carbohidraților la masa de seară și optarea pentru o proteină slaba (carne slabă de pui, curcan, iepure, pește) în asociere cu legume.

Să ne bucurăm de frumusețea sărbătorilor, de familie și de delicioasele preparate tradiționale. Respectând regulile menționate nu vom resimți neplăceri digestive și greutatea noastră se va menține.

Vă urez sărbători liniștite, cu sănătate și bucurii!

 

Doamna Dr. Georgiana Bernea poate fi urmarita de cei interesati pe paginile https://www.instagram.com/  și https://www.facebook.com/Bernea-Georgiana.