Sănătatea mentală este extrem de importantă și este nevoie să îi acordăm atenție, la fel cum acordăm atenție celei fizice. Atunci când suntem diagnosticați cu diabet apar provocări diverse, care pot afecta sănătatea noastră mentală, făcându-ne mai vulnerabili în a dezvolta diferite simptome precum anxietate, depresie, stres, tulburări de comportament alimentar, de somn sau cognitive” a declarat psihologul Cristina Petruț, vicepreședinte al Federației Asociațiilor Diabeticilor din România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Orei Pacientului RoDiabet.

Webinarul organizat la finalul lunii august a abordat o temă importantă pentru orice pacient  cu diabet sau familia acestuia: sănătatea mentală și importanța sa în gestionarea optimă a diabetului. Webinariile RoDiabet Ora Pacientului sunt o inițiativă Oameni și Companii dezvoltată din mai 2020 cu susținerea partenerilor: Alliance Healthcare România, Alphega Farmacie, Astra Zeneca, Boehringer Ingelheim, Dahna, Liamed, Novo Nordisk și Regina Maria.

 

 

Etapele psihologice parcurse de pacientul nou diagnosticat cu diabet zaharat

 

Despre etapele psihologice ale acceptării bolii prin care trece pacientul nou diagnosticat cu diabet a povestit invitatul special al întâlnirii, psiholog clinician Liliana Mihalcea la Consultmed Iași: “Este un întreg proces pe care pacientul diagnosticat cu diabet îl parcurge, din momentul diagnosticării până în momentul în care acceptă diagnosticul și îl integrează în viața lui.

 

Etapa 1: ȘOC și NEGARE. Pacientul refuză să creadă ceea ce îi spune medicul, refuză diagnosticul și nu crede că este real și corect.

Etapa 2: FURIE. Pacientul nu înțelege de ce tocmai lui i s-a întâmplat, se revoltă împotriva sorții. Furia se poate manifesta asupra celor dragi, asupra vieții, a doctorilor, a celor pe care îi consideră poate vinovați în vreun fel.

Etapa 3: NEGOCIERE. Pacientul ar vrea să dea timpul înapoi și să schimbe ceva, astfel încât să nu mai ajungă la acest rezultat.  Pacientul se gândește cum ar fi fost dacă ar fi acționat diferit.

Etapa 4: DEPRESIE. Persoana cu diabet își dă seama că acest diagnostic îi aparține, că nu este nici o greșeală, își dă seama că asta presupune o schimbare enormă pentru viața lui și a celorlalți membri ai familiei.

Etapa 5, Etapa Finală: ACCEPTARE. Pacientul înțelege că viața continuă, își acceptă diagnosticul și intră într-o altă normalitate, diferită de cea dinaintea diagnosticului.  Pacientul vede dintr-o altă perspectivă întreaga situație.”

Cum putem grăbi acceptarea diagnosticului

Psihologul Cristina Petruț ne-a explicat cum decurge procesul de acceptare a diagnosticului și care ar putea fi soluția pentru a trece mai ușor peste etapele sale.

De multe ori diagnosticul de boală cronică îl vedem ca pe un proces de doliu. În esență asta este ceea ce facem: ne pierdem sănătatea pe care am avut-o până ieri. Un doliu funcțional poate dura până la un an de zile, după care trecem către doliul patologic și e nevoie să intervenim. În tot acest proces de acceptare avem nevoie să fim atenți la stările și trăirile noastre, să ne identificăm emoțiile, gândurile, comportamentele și provocările. E important să avem o persoană cu care să discutăm și să cerem ajutorul atunci când simțim că ne este prea dificil să trecem singuri prin acest proces” susține Cristina Petruț.

În ceea ce privește procesul de acceptare ghidat de un psiholog, o condiție importantă este relația terapeutică dintre pshiholog și pacient. “Este foarte important să formăm o relație terapeutică cu pacienții noștri, o relație în care  pacienții capătă încredere în noi în așa fel încât ne pot împărtăși fricile lor” a continuat Cristina Petruț.

Medicul diabetolog Conf. Dr. Anca Pantea Stoian, de la Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila din București a vorbit despre importanța echipei multidisciplinare și a disponibilității medicului diabetolog să fie alături de pacient: “Pentru mine este important ca atunci când pacientul pleacă din spital să văd că este încrezător, că a înțeles cum se calculează carbohidrații, a înțeles de ce e important tratamentul primit, de ce este important să-și ia pastilele la timp, și nu o zi da și una nu, dar mai ales că pleacă acasă cu inima liniștită și împăcată că atunci când are nevoie să dea un telefon și să ceară un sfat ARE CUI. Pentru că mulți dintre pacienți spun că se simt abandonați, sau mai bine zis nu se simt consiliați așa cum trebuie, resimțind poate în momentele respective nevoia de un pic mai multă atenție din partea medicului.”

Iar principala concluzie a întâlnirii lunii august a venit tot de la Conf. dr. Anca Pantea Stoian: “Dacă pacientul știe că toată echipa medicală este alături de el, eu cred că acesta are deja un comfort psihologic, care să îl țină departe de anxietate și depresie.

 

Despre Ora Pacientului RoDiabet

Este o inițiativă a Platformei RoDiabet dezvoltată din mai 2020 cu susținerea partenerilor: Alliance Healthcare România, Alphega Farmacie, Astra Zeneca, Boehringer Ingelheim, Dahna, Liamed, Novo Nordisk și Regina Maria.

Întâlnirile lunare RoDiabet Ora Pacientului sunt dedicate tuturor persoanelor care trăiesc cu diabet și familiilor acestora, abordând teme care să ușureze gestionarea acestei maladii și care să răspundă întrebărilor persoanelor cu diabet, precum: cum gestionăm corect diabetul în timpul pandemiei și cum ne pregătim de ieșirea din izolare, ce este și cum controlăm hipogliemia, obezitatea și diabetul, piciorul diabetic sau tehnologii și aplicații în sprijinul persoanelor cu diabet.

RoDiabet este o comunitate dezvoltată de Oameni și Companii. Oameni și Companii-OSC oferă soluții de marketing utilizând un ecosistem propriu de +100 comunități business sau profesionale și platforme digitale asociate. O listă cu aceste platforme puteți vedea aici. O listă de comunități, aici